Hoe gaat het met de social media van jouw onderneming? Plaats jij zo nu en dan een leuk berichtje en blijft het daarbij? Zonde, want een krachtige social mediastrategie kan bijdragen aan meer websiteverkeer. In dit blog leg ik uit hoe zoekmachineoptimalisatie (SEO) en social media met elkaar verbonden zijn. Ook krijg je 7 tips om een goede social mediastrategie op te zetten.
Met een gedegen linkbuildingstrategie verhoog je de autoriteit van je website. Dit belangrijke onderdeel van SEO helpt om jouw positie in zoekmachines te verbeteren. Kwalitatief hoogwaardige backlinks zijn het beste, zorg er dus voor dat waardevolle en relevante websites naar jouw website doorverwijzen. Social mediaplatforms hebben die hoge autoriteit. Als jij hier content deelt dat interessant is voor jouw volgers en verwijst naar je website, dan verhoogt dit jouw geloofwaardigheid. Hoe meer waarde de content die je deelt heeft, des te meer mensen naar je website klikken en des te betrouwbaarder jouw website wordt. Dat ziet Google ook en de kans is groot dat je daardoor hoger scoort in de zoekmachine.
Likes, shares en reacties zijn altijd leuk op social media. Het geeft een goed gevoel als mensen iets leuk vinden wat jij gemaakt hebt. Daarbij bereik je meer mensen op het platform als er interactie is met het bericht. Maar likes zijn niet alleen leuk voor social media zelf. Zoekmachines kijken hier namelijk ook naar. Als een post op social media populair is, dan draagt dit bij aan hoe hoog je eindigt in de zoekresultaten.
Probeer dus niet alleen je website voor SEO te optimaliseren, doe dit ook met je social media. Verwijs je in een post naar een pagina met een specifiek zoekwoord, gebruik dit woord dan ook in je post. Optimaliseer ook je profiel op bijvoorbeeld LinkedIn of Instagram voor SEO. Let erop dat je social media en je website met elkaar matchen en deel op beide plekken waardevolle content met je volgers.
Je website kan je helpen om beter gevonden te worden in jouw regio. Een goede lokale SEO-strategie draagt bij om meer klanten bij jou in de buurt te vinden. Dat kan door je website en landingspagina’s te vullen met relevante inhoud en goede zoekwoorden. Aanmelden bij Google Mijn Bedrijf en een vermelding in Google Maps horen daar natuurlijk bij. Maar veel ondernemers vergeten dat ook social mediaonderdeel is van lokale SEO. Net als bij likes, kijken zoekmachines in social media ook naar de regio waarin je opereert. Deel dus in je social media profielen je locatie en gebruik lokale hashtags. Zo geef je jouw lokale SEO een extra boost met social media.
Ben je overtuigd dat een goede social mediastrategie bijdraagt aan hogere zoekresultaten en dus bijdraagt aan meer verkeer naar je website? Dan is het nu tijd voor de volgende stap. Ik geef je 7 tips voor een krachtige social mediastrategie die ik als contentstrateeg zelf heb uitgetest.
Wie wil je eigenlijk bereiken? Weet wie jouw klant is en wat zijn of haar wensen en behoeften zijn. Op basis daarvan kun je namelijk meer waardevolle content maken. Je krijgt daardoor meer likes, reacties en kliks. Mijn doelgroep is bijvoorbeeld de ondernemer en kleinere MKB’er in de regio Harderwijk.
Je kunt wel overal op social media zitten, maar is dat nodig? Nee, je hoeft alleen op die social mediakanalen te zijn waar jouw doelgroep ook zit. Zelf begon ik met Facebook, LinkedIn en Instagram, maar later heb ik Facebook vaarwelgezegd. Ik merkte dat ik minder interactie had (zie tip 5) en dat mijn doelgroep blijkbaar niet op Facebook te vinden is. Op zich ook wel logisch, want dit platform wordt steeds meer bezocht door vijftigplussers en die zijn niet mijn ideale klant.
Bedenk waarover je wilt posten en zorg ervoor dat je volgers je gaan herkennen. Dat kan bijvoorbeeld door eenzelfde huisstijl te gebruiken in al je posts. Met Canva creëer je creatieve ontwerpen, zoek een ontwerp dat bij jouw uitstraling past.
Kijk naast de uitstraling ook naar de inhoud van je posts. Bepaal wat voor soort posts je wilt maken en herhaal dezelfde vormen. Zelf werk ik graag met rubrieken ofwel categorieën. Ik plaats een keer per week een tip, een keer per week een klantverhaal en een keer een ondernemerservaring van mezelf. Door op deze manier te werken, maak je het jezelf makkelijker met het bedenken van posts.
Door te werken met rubrieken en je posts in te plannen, plaats je ook regelmatig een bericht. Want let op, niet regelmatig posten is funest voor het bereik en de betrokkenheid van je social mediaposts. Je kunt beter 1x per week een post inplannen of plaatsen in plaats van 5 posts tegelijk en dan een paar weken niets.
Social mediaplatforms willen het liefst dat je de hele dag door bij hun blijft scrollen. Als jij een link in je post plaatst, dan gaat de lezer die erop klikt weg en misschien komt die niet meer snel terug. Dat vinden de platforms eigenlijk helemaal niet leuk. Instagram geeft niet eens de mogelijkheid om een link in je post te plaatsen (je kunt wel een link in je profiel/bio delen). Maar ook als het wel kan zoals bij LinkedIn, is het niet altijd slim. Sommige platforms laten posts met links erin namelijk minder vaak zien om zo toch voor elkaar te krijgen dat hun bezoekers op hun platform blijven scrollen. Plaats daarom niet altijd een link in je post maar zet vooral in op het opbouwen van een netwerk op social media. En dan heb ik meteen een bruggetje naar de volgende tip.
Een post die likes en reacties krijgt, wordt meer getoond. Want dan ziet het social mediaplatform dat anderen jouw post interessant vinden. Deel dus waardevolle content en zet je volgers aan tot reacties. Reageer zelf ook op reacties, tag mensen en reageer op berichten van anderen. Op die manier bouw je een netwerk op en bereik je steeds meer mensen op social media.
Gebruik de handvatten die ik hierboven gaf, maar vooral: probeer het gewoon eens. Als je twijfelt wat je volgers leuk vinden, post dan gewoon en kijk hoe je volgers erop reageren. Werkt het niet, dan probeer je wat anders. Werkt het wel, dan ga je ermee door. Zo kwam ik erachter dat content waarin ik iets persoonlijks deel beter werkt, dus nu probeer ik altijd een persoonlijke touch te geven aan mijn posts.
Bekijk ook eens mijn startersgids voor social media en de LinkedIn tips die ik deelde en die viral ging (ik bereikte bijna 140.000 mensen!).
Door deze tips toe te passen, kun je een krachtige social mediastrategie opzetten die je helpt meer bezoekers naar je website te krijgen en hoger in Google te komen.
Tot nu toe spraken we vooral over hoe social media je SEO kan boosten. Maar vergeet niet dat het andersom ook kan. Het is een wisselwerking tussen je social mediakanalen en je website. Vergeet dus niet om op je website te verwijzen naar social media. Plaats iconen van je social mediakanalen op bijvoorbeeld de contactpagina en in de footer onderaan de website zoals we bij Coseo doen. Op mijn eigen website staat mijn belangrijkste kanaal, LinkedIn, ook in het headermenu helemaal rechts bovenin. Verder is het slim om deelknoppen te plaatsen bij je blogs. Vinden lezers dat je interessante informatie deelt, dan kunnen ze met een klik op de knop de blog delen op hun eigen social mediakanalen.
Graag sluit ik af met een van de naar mijn mening belangrijkste onderdelen van social mediamarketing en ook van contentmarketing. Optimalisatie. Ik zal je een geheim verklappen: niemand weet hoe het precies werkt. Grote platforms zoals Meta en Google verzinnen steeds iets nieuws en houden hun precieze werkwijze soms ook voor zich. Daarom is het belangrijk om altijd te blijven optimaliseren. Probeer, analyseer, verbeter. Alleen door in de gaten te houden hoe jouw social mediaposts het doen, kan social media bijdragen aan SEO.