Bloggen, ben jij er al mee begonnen? Of hou jij je meer bezig met de volgende vraag: levert bloggen wel wat op en waar moet ik dan over schrijven? Veel ondernemers vinden het lastig om de toegevoegde waarde van blogs te zien. Dit terwijl die er zeker wel zijn! Als jij een website hebt, dan kan een blogpagina eigenlijk niet ontbreken. Het is de plek waar jij je expertise en je kennis kan delen met je doelgroep en je (potentiële) klanten. Jouw blogpagina is een SEO-tool en een podium waarmee je jezelf kan profileren. Op de lange termijn kunnen blogs zelfs meer klanten opleveren. Om jou de toegevoegde waarde van blogs te laten zien, deel ik maar liefst 5 voordelen!
1. Meer autoriteit,professionaliteit en betrouwbaarheid
Een blog geeft je de mogelijkheid om jouw expertise onder de aandacht te brengen. Jij bent de professional, de expert en jij hebt de kennis waarom zou je dit niet delen? Schrijf bijvoorbeeld een blog met tips en observering in jouw vakgebied. Hoe meer je over bepaalde onderwerpen schrijft, hoe meer je wordt gezien als een expert. Met het delen van kennisbouw jij vertrouwen op bij de lezers. Je toont namelijk aan dat je weet wat er speelt en waar je over praat. Het is de representatie van jouw vakkennis en je manier van denken.
Doordat je je aandachtig en kritisch verdiept in nieuweonderwerpen om over te schrijven, vergaar je ook nog eens nieuwe kennis. Een win-win situatie dus!
2. Bereiken van je doelgroep
Jij wilt natuurlijk dat mensen je vinden en naar je websitekomen. Daar deel jij je kennis en staan je producten of staat je dienstverlening. De plek waar jouw doelgroep dus naartoe moet. Maar hoe doe je dit?
Natuurlijk is het belangrijk dat je websiteteksten goed op je website staan en dat al je informatie klopt. Maar het schrijven van blogskunnen je ook helpen om nog meer mensen te bereiken en op je website te laten komen. Hoe meer geïnteresseerden jouw website bezoeken, hoe duidelijker het voor Google is dat jij relevant bent waardoor jouw website vaker zichtbaar is in de zoekresultaten. Maar daar straks meer over ;)
Je bestaande klanten zijn belangrijk, maar die weten je al te vinden. Met het schrijven van blogs kun jij je bereik vergroten en potentiële klanten naar je website trekken. Dat niet alleen. Blogs helpen je ook met het aantrekken van de juiste doelgroep. Jij kan je inhoud afstemmen op de mensen die je graag op je website wilt hebben. Met je blog kan je toegevoegde waarde blijven leveren aan deze nieuwe bezoekers. En met een beetje geluk haal je hier direct een nieuwe klant uit!
Je nieuwe website bezoekers kunnen daarnaast, door middel van je blogs, gelijk een band met je opbouwen. Zij krijgen meer informatie over het bedrijf, leren je beter kennen en zien dat je kennis van zaken hebt. Dit wekt vertrouwen op en vertrouwen is noodzakelijk voor de aankoop van een product of dienst.
Ook op een andere manier kan je, je bereik vergroten. Stel je voor jij hebt net een blog geschreven en deelt dit op je huidige social mediakanalen. Mensen lezen dit en zijn ze enthousiast? Dan ontstaat er engagement en wordt het blog gedeeld. Op deze manier zien mensen buiten jouw directe volgers, het bericht ook. Zo kan dit blijven doorgaan en kan het blog bij verschillende mensen onder de aandacht worden gebracht, zonder dat het jou advertentiekostenkost.
3. Wordt beter gevonden in Google
In de vorige tip kwam het al even aanbod: blogs helpen je door beter gevonden te worden in Google. Maar hoe werkt dit precies?
Als mensen een vraag hebben of een behoefte hebben die moet worden opgevuld, dan gaan ze al snel naar Google. Kijk maar bij jezelf, hoevaak open jij Google op een dag?
Een blog is een efficiënte manier om de juiste mensen op het juiste moment aan te trekken via Google. Op je reguliere pagina’s deel je natuurlijk veel informatie over jezelf, wat je verkoopt en waarom. Je blogpagina is de ideale plek om vragen van je (potentiële)klanten te beantwoorden. Een goed blog werkt dan ook als magneet om nieuwemensen naar je website te trekken.
Hoe vaker je relevante blogs op je website publiceert, hoe blijer Google van je wordt. Google vindt het namelijk belangrijk dat je websites regelmatig nieuwe content krijgen. Daarnaast vinden ze het belangrijk dat je relevante content deelt. Hoe meer vragen je beantwoordt van de doelgroep, hoe hoger je in de zoekmachines terecht komt. Google denkt dat jij de vraag het beste kan beantwoorden en dat jij het relevants bent voor de specifieke behoefte. En dat betekent een hogere ranking!
Bij het schrijven van een blog moet je wel zoveel mogelijk rekening houden met de woorden waarop jouw doelgroep zoekt. Hoe vaker deze woorden terugkomen, hoe relevanter Google denkt dat je bent. Een zoekwoordonderzoek kan je hierbij helpen en kan je inzicht geven. Het doel vaneen zoekwoordonderzoek is dus het vinden van de woorden die jouw potentiële klanten gebruiken, maar waar ook weinig concurrentie op is.
4. Creëert herbruikbare content
Een blog schrijven kost veel tijd en moeite, vooral als je dit met regelmaat wilt gaan doen. Daarnaast is het schrijven van blogs een van de eerste dingen die weer onder op de to do lijst verdwijnen. Er zijn nou eenmaal belangrijkere dingen, die meer prioriteit hebben. Toch is dit zonde, want met het schrijven van één blog creëer je automatisch content die je op meerdere platformen kunt gebruiken. Stel je kijkt naar dit blog. Ik deel hier 5 voordelen en dat kunnen toch alweer mooi vijf social mediaberichten zijn. Dat is mooi makkelijk, want dan staat dat ook gelijk klaar! Je kan ook blogs schrijven over ongeveer dezelfde onderwerpen. Na een tijdje bundel je er een paar en maak je er een te downloaden whitepaper of E-book van. Zo kost het schrijven van een blog misschien even wat meer tijd, het scheelt je ook weer nieuwe content te maken.
5. Langdurige resultaten
Last but not least, langdurige resultaten. Het schrijven van blogs kost tijd en het is ook zeker een lange termijnstrategie. Maar hier staan langdurige resultaten weer tegenover. Als je iets op social media post dan is dat vluchtig en zo weer weg, blogs hebben dat niet. Deze blijven op je website staan en blijven dus ook nieuwe lezers aantrekken. Als jij een relevant onderwerp hebt gekozen en deze zo goed mogelijk optimaliseert, dan blijf je bezoekers aantrekken.
Let wel op: het kan enkele maanden duren voordat je blog wordt opgepikt door zoekmachines. Zodra de blogs gaan aanslaan zullen deze weken, maanden en wellicht jaren relevant blijven. Door het schrijven van deze blogs, blijf je mensen naar je website trekken en dat is natuurlijk wat we willen!
Conclusie
Het schrijven van blogs levert dus op de langere termijn meer website bezoeken en meer klanten op. Toch is het starten met het schrijven van blogs nog steeds een drempel. Ben jij klaar om de wereld te laten zien dat jijde expert bent in jouw vakgebied? Laat het maar zien in je blogs!
Heb je nog vragen of wil je meer weten over de voordelen van blogs? Ik vertel je er graag meer over!